UMCG ontdekt virtual reality als bestrijding fantoompijn › City of Talent

UMCG ontdekt virtual reality als bestrijding fantoompijn

UMCG ontdekt virtual reality als bestrijding fantoompijn

UMCG ontdekt virtual reality als bestrijding fantoompijn

Dat je een been hebt verloren, maar dat die nog hartstikke pijn doet. Hoe gek moet dat zijn? Naar zulke fantoompijn doet het UMCG onderzoek en wat blijkt: virtual reality helpt de pijn te bestrijden.

Het UMCG is het enige centrum in Nederland dat meedoet aan een groot internationaal onderzoek naar een nieuwe behandeling van fantoompijn. En die behandeling is best bijzonder, namelijk met behulp van virtual reality en augmented reality. De eerste patiënten hebben de behandeling ondergaan en met succes: iedereen is enthousiast en er was zelfs een deelnemer die na 23 jaar voor het eerst geen fantoompijn meer had.

Au!
Hoe gek moet het zijn? Je bent door wat voor reden dan ook een ledemaat verloren. Een hand, been, voet of arm. Dat is natuurlijk tragisch genoeg, maar wat je niet hebt, kun je niet voelen, zou je logischerwijs denken. Toch komt het veel voor dat mensen nog tintelingen voelen en warm of kou. Daar valt mee te leven, maar anders wordt het als het echt pijn doet.  Van de mensen die een amputatie zijn ondergaan hebben 50 tot 85% last van fantoompijn. Vooral direct na de amputatie hebben veel patiënten hier last van.

Wat geeft de pijn?
Het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat nou precies de oorzaak is van de fantoompijn. Wetenschappers denken dat er drie mogelijke oorzaken zijn. Zo zou de doorgesneden gevoels- of bewegingszenuw voor de pijn kunnen zorgen, maar het kan ook dat het een reactie is vanuit het ruggenmerg. De derde oorzaak zou in de hersenschors kunnen liggen. Het is allemaal mogelijk, maar het zou ook heel goed kunnen dat alle drie de factoren een rol spelen bij fantoompijn.

Behandeling met computerspel
Het UMCG doet mee aan een onderzoek naar de behandeling naar fantoompijn en hierbij krijgen patiënten trainingen met behulp van virtual reality en augmented reality. Bij virtual reality wordt de werkelijkheid gesimuleerd met computers en bij augmented reality wordt er digitale informatie toegevoegd aan de werkelijkheid. Hoe dat er in de behandeling uitziet? De deelnemers bewegen hun fantoomarm of -been door spieren in hun stomp aan te spannen. Tijdens de behandeling ziet de deelnemer zichzelf op een computerscherm en ondertussen wordt de spieractiviteit via elektroden geregistreerd. Doordat patiënten voor en na elke behandeling een vragenlijst invullen, krijgen de onderzoekers inzicht in het effect van de behandeling.

Brein gefopt
Wat precies zorgt voor het positieve effect? Door de virtuele training wordt het deel van het brein dat betrokken is bij het maken van bewegingen van de geamputeerde arm of been gereactiveerd. Hierdoor kan de pijn afnemen. Een andere verklaring is dat de hersenen als het ware worden gefopt. De patiënt ziet namelijk een arm of been bewegen en krijgt het idee dat het zijn of haar eigen arm of been is. In werkelijkheid is het een virtuele arm of been op een computerscherm en ook al ben je je daarvan bewust, de hersenen denken dat de virtuele arm of been echt reageert op commando’s vanuit de hersenen.

Wil je meer weten over het onderzoek naar fantoompijn in het UMCG? Kijk dan op de website >>