Stoppen met Facebook? Alleen voor €40! › City of Talent

Stoppen met Facebook? Alleen voor €40!

Stoppen met Facebook? Alleen voor €40!

Stoppen met Facebook? Alleen voor €40!

Hoeveel mensen Facebook waard vinden? Ongeveer €40 per maand als we naar de studie van dr. Felix Eggers van de Rijksuniversiteit Groningen kijken. Hij onderzocht 2885 deelnemers en deed dat samen met economen van het Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Stel, je krijgt de keuze: je toegang tot Facebook houden óf een maand lang zonder Facebook in ruil voor een geldbedrag. Wat kies je dan? En áls je dan een bedrag moet noemen, wat zou dat dan zijn? Dit is precies de keuze die Eggers en zijn collega’s gaven aan de deelnemers van het onderzoek. Deze manier van vragen heet ook wel een ‘discreet keuze-experiment’. Wel werd erbij verteld dat één op de 200 deelnemers de keuze daadwerkelijk in de praktijk zou moeten brengen. Waarbij zijn/haar online status op Facebook een maand lang door de onderzoekers in de gaten zou worden gehouden. Kortom, je moest wel achter je keuze staan.

Voor $50 geen Facebook
Voor $50,- (dat is iets meer dan €40,-) wilden de helft van de 1497 mensen Facebook wel een maand lang opgeven. Dat was de uitkomst in 2016 en de deelnemers waren allemaal Facebookgebruikers van 18 jaar en ouder, wonend in de Verenigde Staten. In 2017 was de uitkomst anders, namelijk gedaald naar ongeveer $40,-. Wat hebben we aan deze informatie? Eggers: “Er zijn op dit moment discussies gaande over of Facebook een betaalde ‘premium’-dienst moet gaan aanbieden, en wat die dan zou moeten kosten. Het zou best kunnen dat onze uitkomst van $ 50,- per maand als uitgangspunt wordt genomen. Maar daarbij moet worden aangetekend dat wij niet de bereidheid om te betalen hebben gemeten, maar de bereidheid om geld aan te nemen in ruil voor het opgeven van een product. En die vraag leidt over het algemeen tot een hogere waardering.”

Facebook is verslavend
Het onderzoek laat ook zien dat vrouwen en ouderen meer geneigd waren om Facebook te houden. Wie meer vrienden heeft, wil een hoger geldbedrag voor ze het opgeeft. En (dit is een inkoppertje): wie meer tijd op Facebook doorbrengt, is minder geneigd om de toegang op te geven. Maar wat misschien nog veel interessanter is: bij veel deelnemers die door dit experiment echt stopten met Facebook, ging hun welzijn erop vooruit.

“Met name over Facebook krijgen we reacties dat de meeste mensen zich beter voelen als ze het niet gebruiken”, vertelt Eggers. “Het is een soort verslaving, en als je mensen een stimulans geeft om ermee te stoppen, dan gaan ze zich inspannen om bijvoorbeeld hun nieuwsvoorziening uit echte nieuwsbronnen te halen in plaats van Facebook.”

En YouTube en Google?
En YouTube en Google dan, wat willen mensen hebben voordat ze die opgeven? Ook daar hebben de onderzoekers via enquêtes om gevraagd. Met als verschil dat respondenten het een jaar op moesten geven en daar een geldbedrag voor moesten noemen. De uitkomsten zijn interessant. Zoekmachines als Google willen mensen gemiddeld voor een bedrag van $ 17.530,- een jaar opgeven en is hiermee de hoogst gewaardeerde online dienst. Daarna komt e-mail ( $ 8414,-) en digitale kaarten ($ 3648,-). Videostreamingdiensten als YouTube en Netflix waardeerden de respondenten op $ 1173,- per jaar, online winkelen $ 842,-, social media $ 322,-, muziek $ 168,- en instant messaging $ 155,-.

Maat voor welvaart
Wat we aan deze uitkomsten hebben? “In ons onderzoek wilden we meten hoeveel waarde mensen toekennen aan gratis producten als Facebook.” Deze maatstaf voor consumentenwelzijn zou vervolgens in aanvulling op nationale cijfers als het bruto binnenlands product (bbp) kunnen worden gebruikt om economische vooruitgang en welvaart uit te drukken. Tot nu toe gaan deze voorbij aan de vele gratis online producten.

Benieuwd naar alle uitkomsten in wetenschappelijk detail? De resultaten van het onderzoek zijn hier uitgebreid beschreven.