Olympisch Spelen: prima aanleiding om zelf fitter te worden!

Olympisch Spelen: prima aanleiding om zelf fitter te worden!

Olympisch Spelen: prima aanleiding om zelf fitter te worden!

De Olympische Spelen geven een prima aanleiding om flink aan de gezondheid te werken. Zeker met de hulp van twee experts uit Groningen. Dankzij de tips van Professor Gerjan Navis en Dr. Rienk Dekker knap jij straks ook flink op van twee weken Rio.

Rienk Dekker heeft dagelijks te maken met mensen die moeten bewegen. Soms zelfs als dat erg lastig gaat. Als revalidatiearts bij het UMCG weet hij hoe mensen gemotiveerd raken om weer te bewegen.

Bangmakerij helpt niet om gemotiveerd te raken. Wat wel erg goed werkt is een doel stellen. Dat zie ik bij mensen met een amputatie bijvoorbeeld. Hun wereld stort in, maar als ze eenmaal een doel gesteld hebben: van de achterdeur naar de auto kunnen lopen, kun je koppelen wat je daar voor nodig hebt. Dan wordt de intrinsieke motivatie aangeboord.

Met de 5 tips hierboven kun je gigantisch veel verschil maken voor je gezondheid. Als het je lukt om de eerste stappen te zetten tijdens de Olympische Spelen, dan zul je merken dat het daarna ook gemakkelijker is om door te zetten. 

“Een actieve leefstijl is van het grootste belang. Er is zoveel bewijs dat het je helpt. Het mooiste is: een klein beetje inzet geeft al heel veel winst. Je voelt je lichamelijk en geestelijk beter."

Gerjan Navis is overtuigd dat voedsel medicijn is en dat er voor vrijwel alle mensen nog heel veel te leren is op het gebied van voeding.

“Gezonde voeding is eenvoudig samen te vatten; Eat food. Not too much. Mostly vegetables. Die eerste zin betekent dat je echt voedsel moet eten. We zijn in het tijdperk van de pakjes beland, maar gelukkig is er nog veel goed, gezond en vers te krijgen. Eet niet te veel en vooral groente. In het noorden wordt veel gezegd “ik ben toch geen konijn”. Maar meer groente eten moeten we allemaal.

Maar vooral moeten we minder zout eten. We eten massaal te veel zout. Dat was een conserveringsmiddel. Uit de tijd van voor de koelkast. Er werden oorlogen verloren omdat er onvoldoende zout was. Maar het probleem is dat te veel zout niet goed is voor je lichaam en je smaak ook nog eens flink verstoord wordt.

Mensen die een zoutarm dieet volgen, proeven na korte tijd weer veel meer.

We stammen uit een traditie waarin voedselzekerheid heel belangrijk was. De voedselindustrie heeft daarom ingezet op betaalbare voeding en veel voeding. Begrijpelijk, maar met name door veel toegevoegd zout en suiker, niet altijd gezond. Als je verse groente koopt met kruiden, kan koken weer een echt avontuur worden. Het stimuleert de creativiteit en is gezonder en goedkoper. Het enige waar je op moet letten is het voorraadbeheer, zodat je geen dingen hoeft weg te gooien”.

“Gezonde voeding is eenvoudig samen te vatten; Eat food. Not too much. Mostly vegetables. Die eerste zin betekent dat je echt voedsel moet eten. We zijn in het tijdperk van de pakjes beland, maar gelukkig is er nog veel goed, gezond en vers te krijgen. Eet niet te veel en vooral groente. In het noorden wordt veel gezegd “ik ben toch geen konijn”. Maar meer groente eten moeten we allemaal."

Autowasworkout:
De Nederlandse Norm Gezond Bewegen betekent dat je 30 minuten per dag je stevig inspant. Daarvoor hoef je niet meteen voor een marathon te trainen of zelfs maar sportkleding aan te trekken. Er zijn veel alledaagse klusjes die flink wat energie vergen als je een beetje stevig doorwerkt. Denk aan het lappen van de ramen, het wassen van de auto, tuinieren en sommige andere klussen in en om het huis. Maak een planning waardoor je nuttige klussen combineert met stevig bewegen. 

Rienk Dekker

Chef de clinique Revalidatiecentrum Beatrixoord

  1. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen houdt in dat je 30 minuten per dag stevig inspant. Je kunt gaan wandelen, maar ook fietsen, tuinieren of de auto wassen zijn prima opties.
  2. Ga je met vrienden tv kijken? Doe dat (minstens een half uurtje) staand. Veel gezelliger en veel beter voor je. Zitten is het nieuwe roken!
  3. Neem niet de lift, maar de trap. Wint Nederland een bronzen medaille? Doe dan minstens 2 verdiepingen, bij zilver 4 en bij goud 6!
  4. Koop een stappenteller (voor bijna niets te koop bij de Blokker of online). 10’000 stappen per dag is de norm (ongeveer 7 kilometer). Houd je er aan tijdens de Spelen.
  5. Volg ook de Paralympics, dan heb je nog wat extra tijd om deze goede gewoontes in te laten slijten.

STAPPENTELLER
De kans is groot dat je in je broekzak al een apparaat hebt dat als stappenteller de luxe dienst kan doen. Dankzij de onderdelen die er voor zorgen dat je telefoon weet of hij rechtop staat of gekanteld is, kan hij je beweging bijhouden. Een handige en gratis app daarvoor is Human. Je kunt er mee bijhouden hoeveel stappen je per dag zet, hoeveel calorieën je daarmee verbrandt en je kunt uitdagingen met je buurtgenoten aangaan! Een leuke manier om meer te gaan bewegen. 

Gerjan Navis

Professor met leerstoel voeding in geneeskunde

  1. Groente eten doet ontzettend veel voor je gezondheid. Eet dus als een topsporter en zoek op internet lekkere groenterecepten.
  2. Doe eens de “Zoutmeter” op de site van de nierstichting. En check of je niet te veel zout binnen krijgt.
  3. Op de markt kun je kruidenmengsels kopen die zout vervangen. Na een tijdje zul je merken dat je smaak weer terug komt (en niet overstemd wordt door zout).