Mobiliteitsexpert: Groningen heeft alles in zich › City of Talent

Mobiliteitsexpert: Groningen heeft alles in zich

Mobiliteitsexpert: Groningen heeft alles in zich

Mobiliteitsexpert: Groningen heeft alles in zich

Hij windt zich op over domme infrastructuur en achterblijvende verduurzaming, en doet er ook wat aan. Geert Kloppenburg is de man achter tal van initiatieven op dit gebied in de hele wereld. Een man met een kloppend hart voor Groningen.

Noem hem geen adviseur, noem hem geen ondernemer, noem hem geen denker, probleemoplosser of vernieuwer. Noem hem geen spreker of mobiliteitsgoeroe. Of noem hem alles. Geert Kloppenburg weet het zelf eigenlijk ook niet. ,,Als mensen me vragen wat voor werk ik doe, dan zeg ik meestal: dingen beter maken op welke manier dan ook.’’

Hij zit om tafel met gemeentes, provincies, andere landsdelen, vervoerders, wegenbouwers. Omdat hij een andere kijk op de zaak heeft, een andere blik op de grote infrastructuurkwesties van deze tijd. ,,Zonder onbescheiden te willen klinken: het lukt mij meestal beter om een iets bredere scope te nemen, om van wat verder van boven op de problemen neer te kijken.’’

Zoals in de Randstad, waar hij op verzoek meedenkt over mogelijke oplossingen voor dichtslibbende wegen. En er meteen de problemen met fijnstof en uitstoot aan vastknoopt. ,,Dat beleid van de afgelopen jaren om de snelwegen steeds breder te maken irriteert me bijvoorbeeld. Dan denk ik: je ziet toch zelf ook wel dat dat niets oplost, dat de problemen dan bij het volgende knooppunt bepaald niet minder worden? Vind ik dus dom. En dat soort dingen zie je overal mis gaan. Dát is mijn drive, dat het beter kan en beter moet.’’

,,Veel beter kun je inzetten op een excellente verbinding van treinen, trams en metro’s. De Randstad slibt helemaal dicht. Mensen staan al vanaf hun oprit in de file. Dat los je niet op met extra asfalt. Dat vereist een ruime blik op de hele inrichting van steden, een antwoord op de vraag hoe mensen van A naar B komen, maar ook waarom en wanneer.’’

Dat klinkt als Kloppenburg in de rol van adviseur. (,,Ik houd niet van dat woord, omdat het niet bij me past. Maar alles beter dan consultant’’) Maar ophouden met een rapportje is er bij hem niet bij. Neem nou Fastned, het bekende netwerk van snellaadstations voor elektrische auto’s langs snelwegen. Dat begon ook met een probleem. ,,Als we dan met zijn allen elektrisch willen rijden, en dat zouden we moeten willen, dan moet je wel kunnen laden onderweg. Dat duurde maar en duurde maar, dus hebben we Fastned opgericht.’’

In New York City deed hij iets soortgelijks met het bedrijf Energy Transition. En met nog veel meer ondernemingen. Kloppenburg ziet een probleem én werkt aan een oplossing. ,,Nee, ik hoef er niet per se zelf in te investeren, of er een belang in te hebben. Daar gaat het niet om. Als er maar iets gebeurt. Mijn netwerk is in de loop der jaren aardig uitgebreid, dus ik kan mensen met goede initiatieven helpen met de financiering van hun ideeën. Dat is ook deel van wat ik doe. Van mij werk, zo je wilt.’’

De blik van Haarlemmer Kloppenburg gaat wereldwijd, maar Groningen heeft een speciale plek. Rechten studeerde hij er. ,,Tja, ik wist niet zo goed wat ik moest doen, maar heb er toch veel van opgestoken. Afgezien daarvan: ik had een geweldige tijd in Groningen. Het is toch het begin van je leven als volwassene. Daarom kom ik er nog altijd graag, ook om over de kansen en bedreigingen te spreken die ik er zie op het gebied van mobiliteit.’’

Die kansen zijn volgens Kloppenburg legio. ,,Groningen heeft alles, het moet alleen goed ontsloten worden. Eén van de echte schatten is de Zernike Campus. Wat daar gebeurt zie je op weinig plekken, dat zoveel kennis bijeengepakt zit. De internationale uitstraling is enorm. En dan heb je een vliegveld om de hoek. Die twee kunnen elkaar versterken, mits de bereikbaarheid aangepakt wordt.

En dat is helemaal niet zo lastig. Je kunt een aftakking van het bestaande spoor naar Eelde maken, naar het vliegveld. Daarover laat je een lightrail rijden die vanaf station Groningen-Noord op een klein stukje nieuw tracé doorrijdt naar de Zernike Campus.’’

,,Even over die lightrail, dat is niets minder dan een soort tram die over het bestaande treinspoor kan rijden. Zie je her en der in de wereld al, werkt perfect. Zeg ik maar even, omdat er wel eens wat misverstanden over bestaan.’’

De voordelen zijn reusachtig, denkt Kloppenburg. ,,Je bent af van die overvolle bussen naar Zernike en geeft het vliegveld de wind in de rug. En dat heeft weer effecten op de bedrijvigheid in de regio. Want die ontwikkelingen gaan ook razendsnel in Groningen. De proeven met het mobiele netwerk 5G bijvoorbeeld zijn prachtig. Straks kun je er testen met zelfrijdende auto’s en wat mij betreft ook zelfrijdende metro’s. Als dat voor elkaar is, dan komen ondernemers en bedrijven vanuit de hele wereld hierheen. Ja, via Eelde. Waarom niet?’’

Groningen heeft de kansen voor het oprapen. Mits er iets harder wordt geroepen dat het zo mooi is én de bereikbaarheid niet vergeten wordt. ,,Groningen is wat dat betreft altijd vooruitstrevend geweest. De auto is er al heel vroeg uit het stadscentrum verdrongen en de fiets kreeg alle ruimte. Zo moet het ook.

De stad is voor veel Nederlanders een onontdekte parel. En misschien moet dat wel niet zo blijven. Kloppenburg: ,,De Randstad is zó overvol, daarmee vergeleken is de ruimte rond Groningen uniek. Ik vind dat we niet te bang moeten zijn om dat te vertellen. Als de stad groeit, nemen de kansen ook verder toe. Je krijgt meer leven, meer ondernemerschap, meer consumenten. Dat is de manier om de levensvatbaarheid van de hele regio op te krikken. Het kan. Geen twijfel daarover.’’