Mark Vletter gebruikt succes om wereld aan internet te helpen › City of Talent

Mark Vletter gebruikt succes om wereld aan internet te helpen

Mark Vletter gebruikt succes om wereld aan internet te helpen

Mark Vletter gebruikt succes om wereld aan internet te helpen

Het gaat lekker met Voys en Spindle. Dus kan oprichter Mark Vletter zich richten op een compleet ander doel: zorgen dat de hele wereld via het internet verbonden is. En dat is precies volgens planning.

Een ideële planning, in Vletters geval, die begon met een indrukwekkende reis naar Haïti in 2003. ,,Toen ik terug was, wist ik dat ik wilde helpen de wereld een beetje te veranderen en wel door het brengen van informatie en communicatie naar mensen die het nu niet hebben. De impact daarvan op een maatschappij is gigantisch.’’

En hoe doe je dat, de wereld een beetje veranderen? Je richt één of twee bedrijven op, zorgt dat die zich stormachtig ontwikkelen en ziet zo je doel steeds dichterbij komen. Het klinkt misschien als een promopraatje voor Voys en Spindle, maar zo is het dus echt gegaan, vertelt Vletter. ,,Maar in de loop van die vijftien jaar heb ik wel ontdekt dat er iets meer bij komt kijken. Simpel geld verdienen, dat in een goed doel steken en klaar, zo gaat het dus niet.’’

48 Procent

De opgave waaraan Vletter zich verbindt, is mega. Want hoe krijg je internet in gebieden waar geen stroom is, laat staan smartphones, tablets en laptops? Daar is hij zelf ook nog niet helemaal uit. Dat het kan, staat voor hem vast. ,,Heel veel partijen zijn ermee bezig. Facebook probeert het met drones, Elon Musk en Virgin zijn bezig met laag vliegende satellieten. Ik denk dat die laatste de grootste kans van slagen heeft.’’

Zoals te doen gebruikelijk pakt de Groninger het serieus aan. Hij richt de stichting 48Percent.org (naar het percentage wereldburgers dat geen toegang tot internet heeft)  op en zoekt aan alle kanten samenwerking om zijn doel te bereiken. Bij TNO, bij XS4All, bij Fairphone, bij universiteiten, bij wie maar kan bijdragen eigenlijk. ,,Zoiets kun je nooit alleen. Ik heb het er met zo veel mogelijk mensen over. Met oprichter van Ben & Jerry’s Ben Cohen bijvoorbeeld. Hij hield me voor: als je weet waar je heen wilt, dan ga je dingen anders doen.’’

Holacracy

Dat Vletter bij zo veel mensen die er toe doen een luisterend oor vindt, heeft alles te maken met zijn succes als ondernemer en zijn pioniersschap in de holacracy. Hij laat zijn bedrijven volgens die methode werken. Geen managers, geen functies. Wel teams en rollen waarbij de verantwoordelijk over iedereen verdeeld is.

,,Daar kwam ik achter, dat geld leuk is, maar dat je pas iets kunt bereiken als mensen je serieus nemen, naar je willen luisteren. Dat punt heb ik bereikt, nu is het zaak mijn ideeën verder uit te dragen.’’

Web brengt democratie

Internet voor iedereen dus. ,,Het is een basisbehoefte geworden, het brengt gelijkwaardigheid . Internet is aantoonbaar goed geweest voor de ontwikkeling van democratie, vrouwenrechten, de economie en meer. Het helpt bij het communiceren, informeren en kennis verspreiden. Mits het internet vrij is. En daar gaat het me om. Wat ik wil is een manier om met heel goedkope ontvangers het vrije internet op te kunnen pikken. Dat is de uitdaging.’’

Om de snelheid erin te houden, wil Vletter het voorbeeld van Tesla-baas Elon Musk volgen door een XPrize uit te schrijven. Dat is een manier om mensen op te roepen met technologische oplossingen te komen. Vletters bedrijven Voys en Spindle betalen die prijzen – hij denkt aan een stuk of drie van 50.000 tot 250.000 euro - , in wezen toelages om uitvinders aan het werk te zetten.

Daar kwam ik achter, dat geld leuk is, maar dat je pas iets kunt bereiken als mensen je serieus nemen, naar je willen luisteren.

Waka Waka

,,Het hoeven geen compleet nieuwe technologieën te worden. Ik wil aansluiten bij wat er al is. En daarover moeten mensen gaan nadenken, over hoe dat op de meest effectieve manier kan. Waka Waka maakt lampen die zich opladen via zonne-energie. Als we daar nou eens via het Things Network berichten gaan versturen? En zo zijn er veel meer ondernemers overal in de wereld bezig met het brengen van licht, stroom en diensten naar gebieden waar het voordien niet voorhanden was. We moeten het samen bereiken.’’

48Percent.org is intussen toe aan de volgende stap. Vletter: ,,We zijn bezig met een Chief Operating Officer. Dan kan ik doen waar ik goed in ben: mensen verbinden en het verhaal vertellen. In de hele wereld.’’