Zwanestraat en Kromme-elleboog krijgen 1e digitale kassabon voor je smartphone › City of Talent

Zwanestraat en Kromme-elleboog krijgen 1e digitale kassabon voor je smartphone

Zwanestraat en Kromme-elleboog krijgen 1e digitale kassabon voor je smartphone

Zwanestraat en Kromme-elleboog krijgen 1e digitale kassabon voor je smartphone

ma, 20 november 2017

Nog voor de kerst krijgen de winkels in de Zwanestraat en Kromme-elleboog het als eerste ter wereld: de digitale kassabon. Geen papierverspilling meer dus! Dit doet de Groningse startup Klippa met het geldbedrag van €13.333 dat ze wonnen met de ASN Bank Wereldprijs.

Even pinnen en je krijgt het bonnetje. Handig voor als je nog wilt ruilen of voor je boekhouding. Maar het kan anders! Met de digitale kassabon voor op je smartphone. Het voordeel? Geen papierverspilling meer én nog handig ook, want je raakt het bonnetje nu niet meer snel kwijt. Dit product van de Groningse startup Klippa won de ASN Bank Wereldprijs van maar liefst €13.333 wil Klippa de Klippacast nog voor kerst in de Groningse binnenstad introduceren.

Wereldprijs
In oktober waren ze al geselecteerd voor een internationaal accelerator programma, nu wint Klippa de ASN Bank Wereldprijs in de categorie natuur en milieu met de KlippaCast. Dit is stukje hardware dat aan de kassa van een winkel geplaatst wordt, zodat de winkel een digitale kassabon aan de smartphone van een klant kan overdragen. “Het winnen van deze prijs voelt als een grote waardering voor drie jaar hard werken en innoveren met ons team.’, aldus Yeelen Knegtering, één van de oprichters van Klippa. De jury van de ASN Bank Wereldprijs omschreef de hardware van Klippa, die de digitale kassabon mogelijk maakt, als “het eerste steentje dat uit de dam getrokken wordt en een gigantische impact kan hebben op het milieu als de dam doorbreekt”.

Net als plastic tasje
En dat is precies wat de digitale kassabon zo mooi maakt: de grote impact op het milieu. Jaarlijks zorgt de kassabon zoals we die kennen -gewoon dat papiertje- voor 30 miljoen kilo afval. Daar kan nu verandering in komen met de vervanging voor de digitale bon. De oprichters van Klippa vergelijken het met de plastic zak. Die was eerst vanzelfsprekend, maar door een kleine gedragsverandering van consumenten samen is de impact op het milieu groot.

Droom wordt werkelijkheid
Klippa is een startup die opgericht is door ooit zeven studenten, maar inmiddels zeven ondernemers. Hun grote droom was om de binnenstad van Groningen als eerste stad in de wereld waar alle winkels de digitale kassabon gebruiken. En die droom komt nu heel dichtbij! De eerste samenwerking is gestart met de Zwanestraat en Kromme-elleboog die voor de kerst voorzien zijn van de digitale bon. Hopelijk wordt het een succes en volgen er snel meer winkels.

 

Bron: Groninger Ondernemers Courant