Syncom, genomineerd voor de Groninger Ondernemingsprijs: ‘We zijn supertrots op ons bedrijf’ › City of Talent

Syncom, genomineerd voor de Groninger Ondernemingsprijs: ‘We zijn supertrots op ons bedrijf’

zo, 4 september 2016

Voor de kenners onder ons: Syncom houdt zich bezig met organische synthese. Omdat de opdrachtgevers, veelal grote farmaceuten, zich in een hectisch speelveld bevinden van overnames en aandeelhouderswaarde creëren, besteden zij hun Research & Development graag uit. Liefst bij Syncom, want dat heeft in haar 28-jarig bestaan een uitstekende reputatie opgebouwd.

Intellectuele bijdrage

‘Zo’n 90 procent van onze omzet komt van buiten Nederland’, vertelt operationeel directeur Robert Hof. ‘En daarvan komt weer 50 procent uit de VS’, vult financieel directeur Karin de Jager aan. Hoewel ‘de Chinezen’ goedkoper zijn, kiezen bedrijven toch voor Syncom. Hof: ‘Men waardeert onze kwaliteit en intellectuele bijdrage. Onze kennis is exclusief, we zijn betrouwbaar, onze timing is goed, net als onze communicatie.’

Sterker

Niet altijd was het hosanna: tijdens de financiële crisis moest ook Syncom inkrimpen. ‘Met een reorganisatie hebben we de vrije val kunnen keren’, aldus Hof. ‘We waren te afhankelijk van enkele grote klanten. Daarom hebben we ons meer gedifferentieerd.’ De Jager: ‘Die crisis heeft ons sterker gemaakt. In ons 28-jarig bestaan hebben we maar één jaar verlies gedraaid.’ Syncom heeft ook flink geïnvesteerd in duurzaamheid. De warmte die zuurkasten verliezen, wordt teruggewonnen en het bedrijf bezit een warmte pomp. ‘We zijn supertrots op ons bedrijf’, besluit De Jager. Hoe ze dat tonen? Hof: ‘Op z’n Gronings…’

Intellectuele bijdrage

‘Zo’n 90 procent van onze omzet komt van buiten Nederland’, vertelt operationeel directeur Robert Hof. ‘En daarvan komt weer 50 procent uit de VS’, vult financieel directeur Karin de Jager aan. Hoewel ‘de Chinezen’ goedkoper zijn, kiezen bedrijven toch voor Syncom. Hof: ‘Men waardeert onze kwaliteit en intellectuele bijdrage. Onze kennis is exclusief, we zijn betrouwbaar, onze timing is goed, net als onze communicatie.’

Niet altijd was het hosanna: tijdens de financiële crisis moest ook Syncom inkrimpen. ‘Met een reorganisatie hebben we de vrije val kunnen keren’, aldus Hof. ‘We waren te afhankelijk van enkele grote klanten. Daarom hebben we ons meer gedifferentieerd.’ De Jager: ‘Die crisis heeft ons sterker gemaakt. In ons 28-jarig bestaan hebben we maar één jaar verlies gedraaid.’ Syncom heeft ook flink geïnvesteerd in duurzaamheid. De warmte die zuurkasten verliezen, wordt teruggewonnen en het bedrijf bezit een warmte pomp. ‘We zijn supertrots op ons bedrijf’, besluit De Jager. Hoe ze dat tonen? Hof: ‘Op z’n Gronings…’

Bron: Groninger Ondernemers Courant

Bron: Groninger Ondernemers Courant