Studentondernemers lanceren betere screening baarmoederhalskanker

Studentondernemers lanceren betere screening baarmoederhalskanker

Studentondernemers lanceren betere screening baarmoederhalskanker

ma, 1 mei 2017

Het is dé droom van drie RUG-studenten: een betere en betrouwbaardere screening op baarmoederhalskanker op de markt brengen. Het gaat om een methode die in het UMCG is ontwikkeld en al gepatenteerd. De studenten willen nu als kersverse ondernemers met hun start-up CC Diagnostics de nieuwe screeningsmethode commercieel uitrollen. Op 2 mei staan ze in de halve finale van de Young Business Award.

Op basis van de huidige screeningsmethode krijgen in Nederland ruim 5000 vrouwen per jaar ten onterechte de indicatie dat mogelijk sprake is van baarmoederhalskanker. Met de nieuwe test moet hier verandering in komen. De methode vermindert de kans op zogenaamde ‘fout positieve’ uitslagen en verlaagt het percentage gemiste kankergevallen. Studenten Nutte van Belzen (basisarts), Jean-Luc Kraaijenoord (student rechten) en Wisse Krikke (student bedrijfskunde) willen deze methode op de markt brengen via hun start-up CC Diagnostics.

Betere test
“Begin dit jaar zijn we in Nederland in het bevolkingsonderzoek overgegaan op het primair testen van het HPV-virus, een belangrijke oorzaak van baarmoederhalskanker”, vertelt medisch student Nutte van Belzen. Maar niet iedere vrouw die het virus heeft, krijgt ook baarmoederhalskanker. Dus er moet een tweede test komen die dat onderscheid heel goed kan maken. Nutte: “Onze test kan het aantal onterecht verdachte vrouwen heel goed reduceren en daarnaast zorgt het dat gevallen waarbij baarmoederhalskanker in eerste instantie gemist was tóch gedetecteerd kunnen worden.” De test maakt het ook mogelijk dat vrouwen vanuit huis mee kunnen doen aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. “Voor vrouwen die bijvoorbeeld schaamte hebben tegenover de huisarts, hoeft dat dan geen probleem meer te zijn.”

Minder kosten
De studentondernemers voorspellen dat er jaarlijks potentieel op de kosten bespaard zal worden met het gebruik van de nieuwe methode in de Nederlandse zorg.  Dat kan tot wel 2,9 miljoen euro per jaar. Dat is nogal een impact, want het project begon als een extra vak bij het University of Groningen Centre of Enterpreneurship (UGCE).

Van de bar tot start-up
“We zijn begonnen met z’n drieën bij de bar”, vertelt Jean-Luc Kraaijenoord. “We hadden een cursus van het UGCE en daar kon je je inschrijven voor verschillende projecten. Nutte had zich ingeschreven als medisch student en hij had eigenlijk nog een bedrijfsstudent en rechtenstudent nodig en zodoende kwamen Wisse en ik er ook bij. En dat is begonnen als een project waar we een businessplan omheen konden bouwen en dat is uitgegroeid tot deze start-up. En we doen zelfs mee aan de Young Business Award.”De Rijksuniversiteit Groningen ondersteunt de drie studenten op verschillende vlakken. Jean-Luc: “We krijgen bedrijfskundige ondersteuning vanuit het UGCE en het UMCG is een netwerk waar wij heel goed op voort kunnen bouwen. In een jaar heb ik zo veel geleerd, maar leren in de praktijk is toch wel één van de mooiste dingen van ondernemerschap.”

Young Business Award
CC Diagnostics is nu genomineerd voorde Young Business Award 2017. Als de studenten de Young Business Award winnen, ontvangt CC Diagnistics een geldprijs van 12.500 euro om de start-up verder te ontwikkelen. CC Diagnostics is een van de twaalf genomineerden voor de prijs. Een jury kiest vier bedrijven die hun businessmodel mogen pitchen tijdens de finale op 6 juni.

Wil je Nutte, Jean-Luc en Wisse helpen? Stem dan hier voor de wildcard waarmee ze direct geplaatst kunnen worden als één van de vijf finalisten.