Internationaal succesvolle startup Chordify lanceert crowdfunding campagne

Internationaal succesvolle startup Chordify lanceert crowdfunding campagne

Internationaal succesvolle startup Chordify lanceert crowdfunding campagne

ma, 5 december 2016

De Groningse muziekdienst Chordify zoekt investeerders om binnen enkele jaren uit te groeien tot het grootste online platform voor muziekeducatie wereldwijd, in ruil voor aandelen in het bedrijf. De campagne loopt van 30 november tot 30 december en is nu al erg succesvol. Inmiddels is er al € 101.860 (57 procent van het streefbedrag) geïnvesteerd​ in Chordify, via het aandelen crowdfunding-platform Symbid. Investeren kan al vanaf 20 euro.

 

De online muziekdienst herkent automatisch de akkoorden van elk willekeurig nummer en speelt ze af in een handige, intuïtieve player voor piano, gitaar en ukelele. Op deze manier wil Chordify de drempel om een instrument te leren spelen zo laag mogelijk maken. En dat is hard nodig, want 90% van alle beginners haakt af in het eerste jaar, vanwege dure lessen of saaie herhalingen van oefeningen. In dit opzicht zorgt Chordify voor een nieuwe insteek op het gebied van muziekeducatie.

Mobiel gebruik
In de basis is Chordify een webapp, met een recent gelanceerde app voor iPhone en iPad. Echter, in de nabije toekomst zal mobiel gebruik alleen maar belangrijker worden. Daarom wordt een deel van het opgehaalde bedrag geïnvesteerd in de ontwikkeling van een Android app naast de bestaande iOS app. Daarnaast worden er premium features voor gebruikers van beide apps toegevoegd, zodat er een compleet nieuwe bron van inkomsten ontstaat.

Sociaal
Muziek maak je samen, met je vrienden of muziekdocent. Daarom wordt er ook een deel van de investeringen gebruikt om van Chordify een sociaal platform te maken. Chordify wil de interactie tussen gebruikers zoveel mogelijk gaan stimuleren, door ze onder andere de mogelijkheid geven om hun muzikale voorkeur en voortgang te delen met de andere gebruikers op het platform. Daarnaast worden invloedrijke spelers uit de muziekindustrie ingezet als ambassadeur, met de verdere uitrol van de embedded muziekspeler, die het mogelijk maakt de Chordify ervaring te integreren in sites van derde partijen. Muzikanten, festivals en muziekdocenten kunnen de Chordify player zo gebruiken op hun eigen website.

Symbid platform
In tegenstelling tot bekende platformen als Kickstarter, is Symbid een aandelen crowdfunding platform. Dit betekent dat investeerders voor een deel eigenaar van Chordify worden. Door middel van een speciaal daarvoor opgerichte coöperatie kunnen investeerders participeren in Chordify op holding niveau. Investeren wordt heel laagdrempelig via Symbid: een investering is binnen enkele minuten gedaan en men kan al meedoen vanaf 20 euro. Het rendement voor de investeerder wordt bepaald door de waardevermeerdering van Chordify bij een exit over 3-5 jaar. De ambitie van Chordify is om in deze periode minimaal 5x zo groot te worden.