Groningse professor zoekt creatieve/innovatieve bedrijven uit Noord Nederland

Groningse professor zoekt creatieve/innovatieve bedrijven uit Noord Nederland

Groningse professor zoekt creatieve/innovatieve bedrijven uit Noord Nederland

wo, 20 september 2017

 

De Groningse professor Bernard Nijstad, hoogleraar Human Resource Management en Organisational Behaviour is dringend op zoek naar creatieve bedrijven. ‘Hoe maakt u als werkgever optimaal gebruik van de creativiteit van medewerkers?’, dat wil hij weten. Nijstad en zijn collega’s doen een oproep aan kleine en middelgrote bedrijven om hem te helpen bij dit onderzoek.

Hoe leidt een goed idee tot een winstgevende innovatie? Eén ding is onmisbaar: creativiteit. Alleen, hoe krijg je werknemers creatief en hoe benut je die creativiteit voor innovatie? Hier wil professor Bernard Nijstad van de Rijksuniversiteit Groningen antwoord op krijgen en hiervoor vraagt hij hulp van bedrijven en organisaties uit Noord Nederland.

Creatief: in vrijheid of onder druk?
Het punt is dat creativiteit ongrijpbaar lijkt en iets wat niet te sturen of af te dwingen is. Toch is volgens Nijstad ieder mens van nature creatief en hebben werkomstandigheden hier een grote invloed op. Van individuen tot hele teams. Als werkgever is het de kunst hier op de beste manier gebruik van te maken. Nijstad wil in zijn onderzoek laten zien hoe bedrijven dit optimaal kunnen doen. Want; is het nu beter om werknemers alle creatieve vrijheid te geven of presteren ze juist beter onder druk? Volgens Nijstad is de iPhone een mooi voorbeeld, want bij Apple worden werknemers niet alleen vrijgelaten, ze worden ook onder druk gezet om met oplossingen te komen en creatieve ideeën.

Optimaal creatief voor innovatie
'Binnen ons onderzoeksproject laten wij zien hoe u de creativiteit van medewerkers optimaal benut en daarmee waarde creëert voor uw organisatie. Wij streven naar een beter begrip van creativiteit en geven praktische aanbevelingen om creativiteit en innovatie te bevorderen', zo vertellen de onderzoekers op hun website.

Vragen die Nijstad en zijn onderzoeksteam benaderen in het project zijn o.a.:

  • Moet je creatieve medewerkers de vrijheid geven, of moet je ze onder druk zetten om tot goede ideeën te komen?
  • Moet je conflict en onenigheid stimuleren / toelaten, of is samenwerking belangrijker?
  • Moet creativiteit en innovatie gericht zijn op verfijning en efficiency of op geheel nieuwe markten, producten en diensten?
  • Hoe kan een idee van een individu uiteindelijk bijdragen aan de innovatiekracht van de hele organisatie?
  • Hoe beïnvloedt organisatiestructuur het creatief functioneren van een team of een individuele werknemer?

Win-win situatie
Samenwerken als organisatie met dit onderzoek, is volgens de onderzoekers een win-win situatie: als organisatie kun je direct gebruik maken van de kennis en de nieuwste inzichten en de onderzoekers leren op hun beurt van de praktijk. Dit is ook direct een belangrijk doel van het onderzoek: om kennis direct met elkaar te delen.

Meedoen aan het onderzoek
Wil je als organisatie nu ook weten hoe je creativiteit van medewerkers stimuleert? En hoe je ervoor zorgt dat creatieve ideeën worden omgezet in innovatie? Wacht dan niet langer en profiteer van de expertise van de RUG door je aan te melden voor het onderzoek via: https://www.rug.nl/hrm-ob/projecten/creativity/research/deelnemen-_-creativiteit-en-innovatie-scan-bij-uw-organisatie