Groningen krijgt gloednieuw ‘digital business’-kenniscentrum › City of Talent

Groningen krijgt gloednieuw ‘digital business’-kenniscentrum

Groningen krijgt gloednieuw ‘digital business’-kenniscentrum

Groningen krijgt gloednieuw ‘digital business’-kenniscentrum

ma, 27 november 2017

De Rijksuniversiteit Groningen lanceert samen met de Noordelijke Online Ondernemers (NOO) een nieuw kenniscentrum op het gebied van digitaal ondernemen: het Groningen Digital Business Centre (GDBC). Met als belangrijke missie: jong talent opleiden op het gebied van digital business en big data. Want daar is grote vraag naar.

Een plek waar wetenschappers samen met ondernemers kennis ontwikkelen en delen op het gebied van digitaal ondernemen. Dát is het Groningen Digital Business Centre. De reden dat het centrum is opgericht is: Groningen is één van de belangrijkste IT-steden van Nederland. Er zijn tal van uiteenlopende innovatieve startups uitgegroeid tot grote bedrijven en wat dacht je van internetgiganten als Google en IBM die zich vestigen in Noord-Nederland. Het gevolg? Een dringende vraag naar academisch opgeleide experts op het gebied van digital science en big data. En dat is precies waar het GDBC zich op richt: het klaarstomen van jong talent.

Ondernemend onderwijs
Om de young professionals goed voor te bereiden, ontwikkelt het GDBC een multidisciplinair mastervak, speciaal gericht op digitalisering. Directeur Peter Verhoef legt uit: “Studenten kunnen straks via het GDBC stagelopen bij vooraanstaande digitale bedrijven en onderzoek te doen met behulp van data die noordelijke ondernemers beschikbaar stellen. Op die manier kunnen zij specifieke vaardigheden ontwikkelen en een speciale aantekening op hun masterdiploma verdienen.”

Nieuwe master
Om helemaal aan te sluiten op de markt, wil de RUG op termijn zelfs een volledig multidisciplinaire masteropleiding in Digital Busniess en Analytics aanbieden. Verhoef: “Het aantrekkelijke aan deze nieuw op te zetten master is dat de expertise van twee faculteiten samenkomt met de praktijkkennis van de noordelijke digitale ondernemingen, bijvoorbeeld via gastcolleges, casussen en afstudeerstages.”

Win-winsituatie
Andersom profiteren ondernemers op hun beurt van de wetenschappelijke kennis die binnen de RUG aanwezig is. En zo ontstaat een win-winsituatie. Om die kennis bij de regionale digitale ondernemingen onder de aandacht te krijgen, organiseert het kenniscentrum vanaf begin 2018 seminars en eendaagse workshops voor professionals. Ook gaat het centrum samen met NOO actuele vragen vanuit de digitale sector onderzoeken. De RUG gaat ook een bijzonder hoogleraar Digital Business benoemen en er zullen verschillende promotieonderzoeken gestart worden op belangrijke digitale thema’s.

Science, enterpreneurship & young talent
Kortom, bij het GDBC komen innovatie en onderzoek naar digitaal ondernemen samen onder één dak. En doordat wetenschap en bedrijfsleven samenwerken binnen het GDBC wordt dit hét wetenschappelijke, digitale broeinest van Groningen waar young professionals worden klaargestoomd voor een baan in de digitale sector.

 

Het GDBC is opgericht door de Faculteit ‘Economie en Bedrijfskunde' en 'Science en Engineering' van de Rijksuniversiteit Groningen en de Noordelijke Online Ondernemers (NOO). Het GDBC wordt gesteund door Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). Meer weten? Kijk dan op de site van het GDBC: www.rug.nl/gdbc