Denk je vrolijk - De kracht van verbeelding bij depressie › City of Talent

Denk je vrolijk - De kracht van verbeelding bij depressie

Denk je vrolijk - De kracht van verbeelding bij depressie

Denk je vrolijk - De kracht van verbeelding bij depressie

di, 19 december 2017

De kracht van verbeelding -dat je je indenkt hoe iets ruikt, voelt of proeft- is groot bij mensen met een depressie. Dat toont psycholoog en onderzoekster bij de RUG Christien Slofstra aan met twee studies. Ze laat zien dat negatieve emoties minder worden met behulp van verbeelding.

Ken je dat gevoel wanneer je je vakantie aan het uitzoeken bent? In een brochure zie je een foto van een hangmat tussen twee palmbomen op het strand. Je ziet jezelf er al liggen, met het geluid van de golven op de achtergrond, een fijn briesje, de zon op je huid en een verfrissend drankje staat naast je. Zie je het voor je? Dat is precies de kracht van verbeelding. Eigenlijk neem je iets op een zwakkere manier waar wat er in werkelijkheid helemaal niet is. Bij dit voorbeeld is dat heel fijn, maar het kan ook een negatieve lading hebben. Als je bijvoorbeeld aan een verdrietige gebeurtenis denkt en je opnieuw ervaart hoe je je toen voelde.

Depressie
Mensen met een depressie blijken veel negatieve verbeelding te ervaren. En dat blijkt samen te hangen op het ontstaan, de instandhouding en de terugval in een depressie. Nu zijn er verschillende strategieën om het risico op een volgende depressie te verkleinen en vaak wordt daarvoor antidepressiva gebruikt. Psycholoog en onderzoeker Christien Slofstra wilde weten wat de kracht van verbeelding is.

Kracht van kleuren
Hiervoor deed Slofstra twee verschillende studies. Eerst onderzocht ze gezonde deelnemers. Die haalden een negatieve herinnering op en gingen het beeld dat ze hadden vervolgens in hun verbeelding veranderen, bijvoorbeeld door de kleur aan te passen. Wat eruit kwam? De negatieve emotie die ze eerst bij het beeld voelden, verminderde.

Onderzoek via app
Om te kijken of deze simpele techniek ook zou kunnen werken bij mensen met een depressie, vervolgde Slofstra haar onderzoek bij mensen met een depressie of die in het verleden depressief zijn geweest. Met een smartphone-app konden deelnemers meerdere keren per dag aangeven hoe ze zich op dat moment voelden. En wat bleek? Op het moment dat mensen meer positieve verbeelding gebruikten, voelden ze zich beter.

Terugval in depressie
Tot slot wilde Slofstra weten of de negatieve emoties veranderen bij mensen die meerdere keren depressief zijn geweest en een preventiebehandeling voor een terugval kregen. Dit deed ze door herhaaldelijk de emoties te meten. Zo konden emotionele veranderingen binnen personen gedetecteerd worden. Hier blijkt dat het sterk verschilde van persoon tot persoon. Daarom raad Slofstra aan om in vervolgonderzoek te kijken of deze emotionele veranderingen een aankondiging zouden kunnen zijn voor een depressieve episode.

Kunnen we er nu vanuit gaan dat als je je verbeelding versterkt, dat je stemming beter wordt? Nee, helaas kan dát nog niet. Maar goed, je weet maar nooit. Baadt het niet; het schaadt zeker niet.