Beter slapen? Zonlicht kan je helpen! › City of Talent

Beter slapen? Zonlicht kan je helpen!

Beter slapen? Zonlicht kan je helpen!

Beter slapen? Zonlicht kan je helpen!

di, 24 oktober 2017

Het licht waar mensen overdag aan worden blootgesteld, heeft niet alleen invloed op wanneer ze gaan slapen, maar ook op de kwaliteit van hun slaap. Dat ontdekten chronobiologen van de Rijksuniversiteit Groningen.

Wil je ’s avonds makkelijker in slaap vallen én de volgende ochtend uitgerust wakker worden? Dan is het slim om jezelf juist ’s ochtends bloot te stellen aan zoveel mogelijk zonlicht. Misschien wist je dat al uit eigen ervaring, nu is het ook wetenschappelijk bewezen: blootstelling aan zonlicht zorgt voor een diepere ononderbroken slaap in de volgende nacht. En: hoe vroeger je in de ochtend fel licht ziet, hoe vroeger je ’s avonds in slaap valt. Dit testten chronobiologen van het Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences (GELIFES) van de RUG in een experiment van 2014 tot 2016.

Loggertjes voor thuistesten
In het onderzoek werden 20 jonge gezonde mensen op verschillende momenten van het jaar thuis getest. De onderzoekers wilden namelijk vaststellen hoe ons dagelijks gedrag en blootstelling aan licht de slaap beïnvloedt. De manier waarop de onderzoekers dit testten is bijzonder, want dit is een van de eerste studies waarbij slaaponderzoek niet in het ‘lab’, binnen de muren van de universiteit werd uitgevoerd, maar gewoon bij mensen thuis. Om dit te kunnen doen, gebruikten de onderzoekers kleine dataloggers die de lichtintensiteit meten en de slaapdiepte op basis van EEG-signalen. Deelnemers konden deze loggertjes dragen zonder dat ze daar last van hadden. 

Biologische klok
“We weten van vorige onderzoeken dat onze biologische klok meegaat met de verandering van kloktijd onder invloed van zonlicht, omdat de timing van blootstelling aan dat licht ook verschuift”, vertelt Chronobiologie-deskundige dr. Emma J. Wams. “Belangrijk aan onze studie is dat we correcties hebben uitgevoerd op de tijdstippen in het jaar, en dus de seizoenen. Het effect van zonlicht is door het jaar heen even groot op diepte en kwaliteit van de slaap.”

Een uurtje in de ochtendzon
De resultaten zijn interessant voor medici die advies geven aan mensen met slaapproblemen. Maar dat niet alleen, de resultaten geven ook nieuw wetenschappelijk inzicht in hoe ons brein met lichtinformatie omgaat om de slaapkwaliteit te verbeteren. En daar kunnen we allemaal ons voordeel mee doen. Prof. dr. Roelof Hut die het onderzoek leidde: “In een maatschappij waar van ons verwacht wordt dat we vroeg op ons werk verschijnen, is het verstandig om jezelf in de ochtend aan zoveel mogelijk zonlicht bloot te stellen. Dit kan helpen om ’s avonds makkelijk in slaap te kunnen vallen en ‘s ochtends goed uitgerust wakker te worden.”

Afgelopen week vertelden onderzoekers van de RUG in het tv-programma Dokters van Morgen (NPO2) over hun werk. Zo laten ze zien wat één weekend kamperen al voor positieve effecten op je slaap kan hebben. Benieuwd? Bekijk hier de uitzending: https://www.npo.nl/dokters-van-morgen/17-10-2017/AT_2084797