4 tips: zo overleeft je zomerfiguur de vakantie

4 tips: zo overleeft je zomerfiguur de vakantie

4 tips: zo overleeft je zomerfiguur de vakantie

ma, 31 juli 2017

Wees eerlijk, heb je ook stiekem dat buikje eraf getraind voor de zomer? Jammer genoeg vliegen de kilo’s er op vakantie zo weer aan (wat wil je ook, met al dat lekkere eten?!). UMCG-diëtisten Trijntje en Marianne geven je dé tips voor hoe je zomerfiguur de vakantie overleeft. Wij zetten ze voor je op een rijtje:

1: BBQ? Minder met vlees.
Neem niet alleen vlees, maar kies producten die iets minder zwaar op de maag liggen, bijvoorbeeld vis en groenten. Courgette, paprika en aubergine zijn ook heerlijk gegrild. Wil je variëren op de BBQ? Koop dan maximaal twee stukjes vlees/vis per persoon en shop ook wat lekkere (gril)groenten en wat dacht je van een frisse zomerse salade.

2: Drank? Doe het iets rustiger aan.
Hoe lekker is dat witte wijntje, koele biertje, zoete zomerdrankje of heerlijke cocktail? Toch zijn deze dranken vaak (helaas!) erg calorierijk. De tip van de diëtisten is: doe het iets zuiniger aan. Sla bijvoorbeeld van te voren minder flessen in en laat ze tijdens het eten in de koelkast staan, zodat je net wat meer moeite moet doen om je glas te vullen. Wat ook helpt: zet een grote kan water op tafel en vul die met vrolijk ’s zomers fruit (aardbei, munt, limoen). Staat direct gezellig en grote kans dat iedereen een glas bier of wijn minder drinkt.

3: Beweeg!
Ooh vakantie… dat is neerploffen op je strandstoel en voorlopig niet opstaan. Maar toch; vergeet niet om ook te bewegen. Al is het maar even, maar minimaal 30 minuten bewegen is het beste, zeggen Trijntje en Marianne. Een korte wandeling bijvoorbeeld. Zie je direct wat meer van die mooie omgeving!

4: Houd een vakantieritme aan.
Elke ochtend of avond een stukje wandelen of fietsen. Of elke dag een paar baantjes trekken en je bent er al qua beweging. Het is goed voor je lijf, houdt je op gewicht en het brengt structuur in je dag. Sowieso raden de diëtisten een ritme aan: eet twee keer per dag een lekkere maaltijd en vergeet niet om vers fruit te een.

Bron: de blog van diëtisten in het UMCG Trijntje en Marianne. Iedere maand bespreken ze een stelling, vraag of actualiteit met het thema voeding.