Workshop Computational Thinking – How to think like a computer, or not

Workshop Computational Thinking – How to think like a computer, or not - 23 juni

Door het lectoraat User-Centered Design en de onderzoeksgroep ICT & Didactiek van de Hanzehogeschool. Er wordt vaak gezegd dat wij midden in de vierde industriële revolutie zitten, de zogenaamde 'digitale revolutie'. Een kenmerk van deze revolutie is de steeds-groter-wordende rol van digitale innovaties in onze samenleving; technologie is niet meer alleen een leuke bezigheid, maar een cruciaal onderdeel van ons dagelijks leven. Voor alles is wel een app, of je nu wilt afvallen of een nieuwe taal wilt leren.

Terwijl de mogelijkheden van technologie steeds verder reiken, wordt het ook steeds lastiger om te bepalen wat je als ontwerper of gebruiker nu precies nodig hebt om je probleem op te lossen. Ook de problemen die nu opgelost kunnen worden zijn vaak zo groot dat ze niet meer overzichtelijk zijn: waar moet je beginnen?

Computational thinking is een manier van denken en redeneren waar het opbreken van grote problemen in kleinere subproblemen centraal staat. Deze manier van denken is steeds belangrijker aan het worden om hedendaagse problemen het hoofd te kunnen bieden. Het mooie van deze denkwijze is dat het op kleinschalige problemen net zo toepasbaar is.

Het lectoraat User-Centered Design en Dd onderzoeksgroep ICT & Didactiek van de Hanzehogeschool organiseren samen een interactieve workshop waarin Computational Thinking centraal staat. Tijdens deze hands-on sessie leren we je op een speelse manier deze denkwijze aan. Je leert problemen op een systematische manier te ontleden om zo tot effectieve en creatieve oplossingen te komen.Geïnteresseerd in deze workshop? Meld je dan hier aan. Er is plek voor maximaal 30 deelnemers.

Wie zijn wij?

Het lectoraat User-Centered Design richt zich op de vraag hoe we nieuwe technologie zo kunnen ontwerpen dat het leven van mensen er daadwerkelijk beter op wordt. Hier vallen dan veel verschillende onderwerpen onder zoals serious games, e-health applicaties, virtual coaching, personalized feedback, virtual en augmented reality, etc.

De onderzoeksgroep ICT & Didactiek doet onderzoek naar de inzet van ICT in het basisonderwijs. Een van de focusgebieden is de ontwikkeling en het onderzoek naar onderwijs in Computational Thinking voor groep 1 tot en met 8 op de basisschool.

Datum: 23 juni
Tijd: 14.00 - 15.30 uur
Locatie: Suikerfabriek