Zijn de wielrenners van nu betere sporters dan renners van vroeger?

Zijn de wielrenners van nu betere sporters dan renners van vroeger?

Zijn de wielrenners van nu betere sporters dan renners van vroeger?

Bert Otten weet of een wielrenner uit 1960 mee zou komen in Tour de France van 2015.

“Als je de statistieken van de Tour de France uit het verleden vergelijkt met meer recente cijfers dan zou je in eerste instantie denken dat renners van nu het beter doen. Maar vroeger was de Tour de France langer. Wegen waren ook nog eens slechter. Als je daarbij de fietsen ziet waar tegenwoordig op gereden wordt, de aerodynamische helmen en de geavanceerde trainingsmethodes, zou je verwachten dat de Tour de France rijders uit zeg 1970 geen schijn van kans zouden hebben tegen de fietsers nu. Maar de verschillen zijn heel klein. Er is een duidelijk verband tussen de afstand die gereden wordt en de gemiddelde snelheden. Als de Tour de France renners van toen de kortere variant nu zouden rijden, suggereren de cijfers dat ze niet onder zouden doen voor de renners van vandaag.” 

Snelle fietsen, trainen zonder eten

“De vernieuwingen aan fietsen geven slechts een klein voordeel. De reglementen zijn ook dusdanig dat er moeilijk nog iets te verbeteren is aan de fiets dat niet als “mechanische doping” gezien moet worden. Een leuk voorbeeld zijn de ovalen fietsbladen. Die zijn toegestaan en er is onderzoek dat suggereert dat bij een hoog vermogen het een klein verschil oplevert. Maar gek genoeg zijn er fabrikanten die de bladen dwars op de crank zetten, maar ook juist rechtop en beide is een keurig verhaal bij waarom dat zin heeft. Maar ook al win je een paar procent in vermogen, is dat slechts een hele kleine snelheidswinst. Je hoofd anders houden heeft meer effect. Het gaat in de top om het accumuleren van zoveel mogelijk kleine voordelen. 

Het inzicht in trainingsmethoden maakt al een groter verschil. Tegenwoordig worden trainingen opgebouwd in micro- en macrocycli, waardoor renners precies voor een wedstrijd helemaal topfit zijn. Herstel op het juiste moment. Dat is belangrijk. Het team van Lotto Jumbo is op dit moment bezig met een zware training ‘s ochtends die prima verloopt voor de renners, maar daarna een lunch met weinig koolhydraten, waardoor de training ‘s middags echt verschrikkelijk is voor de renners. Daar worden ze nijdig van. De gedachte is dat het lichaam getraind wordt om zelf energie vrij te maken als je niet goed gegeten hebt. Want een dergelijke situatie zou in de wedstrijd ook voor kunnen komen.”

Doping

"Over het geheel genomen is de gemiddelde snelheid van etappes niet veel veranderd. Er zijn echter wel opvallende uitschieters. Veel mensen denken dat je dan meteen kunt zien dat een renner doping heeft gebruikt, maar dat is niet zo. Over Indurain is veel wetenschappelijke data en dat is simpelweg een ongelofelijke athleet."

Simulaties

Met het team van Lotto Jumbo zijn we op de Universiteit bezig geweest met het maken van simulaties. Je kunt harder fietsen door kennisontwikkeling. Op een tijdrit van 50 kilometer heb je het dan over 12 tot 13 seconden. Het gaat dan met name om zaken als het wisselen van fiets bij bergetappes. Wat is het ideale moment om dat te doen? Bij een eerste simulatie scheelde die kennis maar liefst 5 plaatsen op de ranglijst. 

Voor de tijdrit een Utrecht van 14 kilometer, hebben we ook gekeken naar punten waar je zou kunnen aanremmen en weer op de pedalen gaan staan. Het blijkt dat de beste renners dat haarfijn aanvoelen. Die hebben geen wetenschapper nodig om ze dat te vertellen.