Heb je een cursus nodig om op hoge hakken te lopen?

Heb je een cursus nodig om op hoge hakken te lopen?

Heb je een cursus nodig om op hoge hakken te lopen?

Bewegingswetenschapper Bert Otten kwam een reclame tegen waarin enthousiast verteld werd over de 13 wetenschappelijk bewezen voordelen van een schoen waar blijkbaar enorm veel "amaaazing discoveries" aan vooraf waren gegaan. Otten kocht een paar en dook het lab en de literatuur in om de claims te controleren*. Dat bracht hem op het idee om naast deze "wonderschoen" ook schoenen met hoge hakken aan een kritische blik te onderwerpen. Wat gebeurt er eigenlijk als je daar op loopt?

1. Wie de schoen past

Het klinkt voor de hand liggend, maar omdat de druk op de gewrichten in je voorvoet veel groter wordt in een schoen met hak is het ook veel belangrijker dat je een schoen neemt die goed past. Zit je voorvoet in de knel, dan wordt de druk op je gewrichten nóg groter en zal een avondje op hoge hakken niet zonder pijn aan de voeten aflopen.

2. Wissel af

Met twee weken lopen op hoge hakken worden je kuitspieren al korter. Die passen zich aan omdat ze anders gebruikt worden. Stap je daarna over op een paar sportschoenen, dan merk je dat je hak te vroeg omhoog komt, omdat je kuitspieren niet alleen sterker, maar dus ook korter zijn geworden. Wie bijvoorbeeld van schaatsen houdt moet zeker met mate op hakken lopen.

3. Loop niet met gebogen knieën

Je mag dan meer balans hebben als je met gebogen knieën loopt, het is natuurlijk geen gezicht!

Professor Otten bekeek wat er met de voeten en de rest van het lijf gebeurt als er gewandeld wordt op hoge hakken. "Je voet is meer geknikt en dus komt er veel meer druk op de voorvoet. Verdubbel je de hoogte van de hak, dan is de druk op de voorvoet méér dan verdubbeld. Vandaar dat je weinig dames ziet met een hak van 18 centimeter.

Omdat je de hak op een heel klein oppervlak balanceert, verzwik je sneller een enkel dan op schoenen met een brede hak. Die kun je namelijk nog verzetten terwijl je afrolt. Kijk dus goed uit voor die opstaande stoeptegel en dat roostertje voor de deur!

Als je niet wil dat je kuitspieren korter worden, dan is het belangrijk om de hoogte van de schoen af te wisselen. De hielsprong (verschil tussen de hoogte van de hak en de voorvoet) bepaalt of de kuitspier korter wordt of niet. Als je zorgt dat je regelmatig op platte schoenen loopt, zul je geen last krijgen.

* Van alle aangekondigde eigenschappen bleek weinig te kloppen. De schoen was aanzienlijk minder amazing dan beloofd.