Chordify: Iedereen kan muzikant worden

Chordify: Iedereen kan muzikant worden

Chordify: Iedereen kan muzikant worden

Het nieuwste nummer van Adele leren spelen, direct nadat het online komt? Of dat ene nummer van die lokale band die je net ontdekt hebt? Met Chordify is dat geen enkel probleem. De Groningse start-up timmert internationaal aan de weg met hun muziekdienst, die automatisch akkoorden herkent en ze afspeelt in een handige, intuïtieve player voor piano, gitaar en ukelele.

Chordify bestaat nu drie jaar en de dienst heeft inmiddels meer dan 1,5 miljoen bezoekers per maand. De muziekdienst won de Dutch Pitch Session op het Northside Festival in New York in 2014 en de San Francisco MusicTech Summit Startup Competition in 2015. Daarnaast werden ze geselecteerd om een pitch te doen tijdens The Next Web Conference in New York, een showcase tijdens het SXSW Festival in Austin, Texas en werden ze geselecteerd voor de ALPHA Startup Showcase tijden de Web Summit in Dublin.

Voor en door muzikanten

“Chordify is voortgekomen uit het PHD proefschrift over muziek en informatica van Bas de Haas”, vertelt Gijs Bekenkamp, één van de vijf oprichters. “Hij zag commerciële kansen in de technologie achter akkoordherkenning en met z’n vijven hebben we er een dienst voor muzikanten mee gemaakt. We zaten vroeger ooit samen in een bandje, dus het is fantastisch dat je op deze manier nog met muziek bezig kunt zijn.”

“We willen de drempel om een instrument te leren spelen zo laag mogelijk maken”, vervolgt Gijs. “Iedereen moet muzikant kunnen worden, ongeacht waar je vandaan komt. Dat is ons belangrijkste uitgangspunt en ook de reden waarom we bijvoorbeeld sinds begin dit jaar samenwerken met de Little Kids Rock Foundation, een Amerikaanse stichting die zorgt voor gratis muziekles en instrumenten op scholen in arme wijken.”

“Het mooie van technologie is dat het de wereld niet alleen kleiner maakt, maar ook een beetje beter, toegankelijker en gelijkwaardiger kan maken. Technologie begint bij wetenschap, dus daarom hebben we ook nog steeds nauwe banden met de academische wereld. Bas is bijvoorbeeld nog steeds betrokken bij dezelfde academische onderzoekswerkgroep waar ook tech start-ups als Shazam en Last.fm vandaan komen.”

“Het mooie van technologie is dat het de wereld niet alleen kleiner maakt, maar ook een beetje beter, toegankelijker en gelijkwaardiger kan maken.”

Nederland als proeftuin en springplank

“Een jaar geleden zijn we op werkbezoek geweest in San Francisco, en zaten we aan tafel met bedrijven als Google en Apple. Dat was echt een fantastische ervaring.”

Wat betreft gebruikersaantallen staat Nederland op de 8e plaats. Verreweg het grootste aantal gebruikers van de muziekdienst (25%) komt uit de VS, dus verhuizen naar Silicon Valley zou geen onlogische stap zijn. Maar volgens mede-oprichter Dion ten Heggeler zijn er voorlopig geen plannen om te emigreren naar de VS.

“We zijn ook populair in Duitsland en Groot Brittannië, en Groningen is met het Eurosonic/Noorderslag festival ook eigenlijk de muziekhoofdstad van Europa, dus wat dat betreft zitten we nog steeds dicht bij het vuur. De VS is natuurlijk wel onze grootste markt, en daarom werken we samen met Marcus Henderson van de videogame Guitar Hero, die daar onze belangen behartigt. Een jaar geleden zijn we met hem op werkbezoek geweest in San Francisco, en zaten we aan tafel met bedrijven als Google en Apple. Dat was echt een fantastische ervaring.”

“Hoewel we naar verhouding niet zoveel Nederlandse gebruikers hebben, is Nederland wel onze springplank en proeftuin. Updates en nieuwe features testen we eerst hier, zodat we kunnen zien of het aanslaat bij de gebruikers en helemaal goed werkt, voordat we het internationaal uitrollen.”

Een Chordify button en een app

Eén van die nieuwe ontwikkelingen is de Chordify button, vergelijkbaar met de Pinterest button, die gebruikers op welk muziekplatform dan ook de akkoorden van een liedje geeft en ze direct mee kan laten spelen, zonder dat ze de website hoeven te verlaten.

“Die button functie hebben we onlangs gelanceerd in samenwerking met het Welcome to the Village festival”, vertelt Dion. Het is gewoon ontzettend gaaf dat je, terwijl je de line-up van artiesten op de festivalwebsite aan het bekijken bent, ook direct mee kunt spelen met hun nummers. We kunnen Chordify zo breder in de wereld zetten en nieuwe mensen aanspreken met online muziekeducatie, die hier anders niet mee in aanraking zouden zijn gekomen.”

“We willen uiteindelijk dat die functie op elk denkbaar muziekplatform beschikbaar gaat worden, van Apple Music, tot YouTube en Spotify. En daarnaast lanceren we binnenkort ook onze iOS app, tijdens het Reeperbahn Festival in Hamburg eind september. Een hoop mooie dingen dus nog om naar uit te kijken!”