Hoge der A

Het Hoge der A had vroeger – tot 1876, toen de sluizen bij Zoutkamp werden aangelegd – een open verbinding met zee. Schepen meerden af aan de kade, vlak voor de talrijke pakhuizen. Mogelijk werd het verlangen naar de kust bij een van Nederlands bekendste schilders, Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) hier gewerkt.

Op het Hoge der A nummer 9 werd hij geboren als zoon van een stijfselfabrikant, later bankier. Aanvankelijk volgde Hendrik Willem zijn vader op in het bankbedrijf, maar op zijn 35ste besloot hij fulltime kunstenaar te worden. Al op jonge leeftijd was gebleken dat hij schildertalent had; hij volgde lessen aan de Academie Minerva.

In Brussel genoot hij een opleiding, waarna hij zich in Den Haag vestigde. Mesdag werd daar een van de belangrijkste schilders van de Haagse School, een groep impressionistische schilders. Hoofdthema’s in zijn werk waren de zee en het maritiem bedrijf. Al vroeg had hij internationaal succes met zijn werk. Een eerste erkenning was in 1870 het behalen van een gouden medaille op het Salon in Parijs met het schilderij ‘Les brisants de la Mer du Nord’. Vele onderscheidingen zouden volgen.

Zijn bekendste werk is ongetwijfeld het in 1881 geschilderde ‘Panorama Mesdag’ in Den Haag. Het cilindrisch opgehangen werk heeft een afmeting van ongeveer 14 bij 120 meter. Het Panorama Mesdag – dat een gezicht toont op de Noordzeekust bij Scheveningen en Den Haag - hoort tot de Top 100 van Nederlandse Unesco Monumenten.
Met zijn echtgenote, de eveneens in Groningen geboren Sina (Sientje) van Houten, legde Mesdag een grote verzameling schilderijen aan. Meer dan tweehonderd werken, waaronder veel van de Franse school van Barbizon, schonken zij in 1903 aan de Nederlandse staat. De Mesdag Collectie, ondergebracht in het pand naast het woonhuis van de schilder aan de Laan van de Meerdervoort, is als museum toegankelijk.