Genomineerd voor Groninger Ondernemingsprijs: NNZ pakt de wereld in › City of Talent

Genomineerd voor Groninger Ondernemingsprijs: NNZ pakt de wereld in

di, 23 augustus 2016

Nog altijd liggen de traditionele jute zakken metershoog opgestapeld in de NNZ-magazijnen. ‘Die betrekken we van een fabriek in Bangladesh’, vertelt algemeen directeur Len Boot. Hij brengt er regelmatig een bezoek en controleert er onder meer de arbeidsomstandigheden. NNZ is erg betrokken met Bangladesh. Samen met andere organisaties liet ze onlangs nog 3 boten bouwen, zodat zieke Bengalezen per schip naar het ziekenhuis kunnen.

Duurzamer

In de loop der jaren heeft NNZ een flinke verschuiving meegemaakt van jute naar kunststof verpakkingen. Financieel directeur Rob Abel: ‘We zorgen eigenlijk voor een tweede schil rondom AGF, zodat het langer vers blijft. Denk aan de folie om komkommers. Daar klagen mensen wel eens over, maar we verlengen de versheid van het product aanzienlijk. Zodat het minder snel weggegooid hoeft te worden.’ Kortom: de verpakking maakt het duurzamer!

Hardlopers

Productontwikkeling is een belangrijke kracht van NNZ. ‘We hebben een eigen R&D afdeling. Gevraagd en ongevraagd kunnen we supermarkten hele goede bewaar-adviezen geven’, zegt Boot. Eén van NNZ’s hardlopers is de shaker voor snoeptomaatjes. ‘De passie en het plezier die onze 200 medewerkers in dit werk leggen, kom je nergens tegen’, verzekert Abel. En dat laat zich uitbetalen: de omzet steeg vorig jaar met maar liefst 12% naar € 150 miljoen.