City of Talent › City of Talent

Groningen: City of Talent

City of Talent

Waar ruimte is voor talent

Groningen is een stad waar het bruist van nieuw talent. Ieder jaar weer. En dat willen we graag vertellen. Want talent verdient de aandacht. Daarom voeren de Rijksuniversiteit Groningen, de Hanzehogeschool, het Universitair Medisch Centrum en de gemeente Groningen samen met Marketing Groningen sinds 2007 de landelijke campagne ‘Groningen, City of Talent’. Met de campagne laten zij zien dat Groningen veel te bieden heeft aan talent en dat het een goede locatie is om te komen wonen, werken, genieten en jezelf te ontwikkelen.​

'Stad' als magneet

Er zijn maar weinig steden in Noordwest-Europa waar zoveel gerenommeerde grote kennisinstellingen zo dicht bij elkaar zitten. Samen tellen ze ruim 55.000 hoogopgeleide studenten. Daarnaast studeren er 26.000 MBO-studenten in ‘stad’. Groningen trekt hierdoor aan als een sterke magneet. Ook de uitstekende voorzieningen op het gebied van cultuur, onderwijs, ICT, wonen en werken spelen een grote rol.ten. En natuurlijk is er volop plek voor creatief talent.

Om dat ook aan de rest van het land kenbaar te maken hebben de Rijksuniversiteit, de Hanzehogeschool, het UMCG en de gemeente Groningen de handen ineen geslagen. Onder de noemer ‘Groningen, City of Talent’, zijn zij samen met Marketing Groningen een landelijke campagne gestart. Het motto van de campagne is: ‘Hier is ruimte voor talent. Ruimte om te leren. Om te werken. Om te groeien. Om je verder te ontwikkelen. Om het beste uit jezelf te halen. Bovendien is hier ruimte om te wonen, te sporten en te genieten. Groningen, City of Talent.

Het Akkoord van Groningen

Samen met de gemeente Groningen vormen de kennisinstellingen het Akkoord van Groningen, dat Groningen als dé kennis- en innovatiestad van Noord-Nederland op de kaart zet en laat zien wat we te bieden hebben. Hiermee willen we meer mensen en bedrijven uitnodigen om hiernaartoe te komen en te profiteren van deze mooie stad.

Campagne City of Talent

City of Talent is een kenniscampagne die Gronings talent laat zien. Zo maakten we promotieproducten, zoals een speciale City of Talent bus en kregen duizenden fietsen een zadelhoesje tijdens de KEI-week in 2009. Sinds 2011 is er jaarlijks een speciale Talentenexpositie rond de Nacht van Kunst & Wetenschap. Via een digitale portal kunnen Groningse talenten hun talent digitaal delen met de rest van de wereld. Naast de online expositie is er een echte expositie in de stad. Afgelopen jaren was dit op grote borden, lampen en kubussen. De winnaar exposeert altijd een week lang in het Groninger Museum. Sinds 2015 willen we Groningen als City of Talent ook landelijke in the picture zetten. Hiervoor organiseren we populairwetenschappelijke mediacampagnes, waarin Gronings talent vertelt . We verspreiden dit via internet en op billboards. Hierbij staat een vraag centraal, zoals ‘Wat helpt écht tegen een jetlag?’ of ‘Wat gebeurt er als je hart breekt?’. Het antwoord komt altijd van ‘ons’ talent uit Groningen.

Startups van Groninger bodem

Het zal niet de eerste keer zijn dat op een studentenkamer een idee ontstaat waaruit een startup is geboren. Veel van deze startups braken nationaal en zelfs internationaal door. Deze vernieuwende kennis en innovatie heeft een grote betekenis voor het bedrijfsleven in het gehele noorden. Groningen is met andere woorden een vruchtbare bodem voor talentvol ondernemerschap. Energy, Healthy Ageing, innovatie en ondernemerschap zijn onze speerpun