Word je beter in je werk door te gamen? › City of Talent

Word je beter in je werk door te gamen?

Jetse Goris verandert de manier waarop medici leren met behulp van games. 

Jij ziet in je dagelijkse werk het effect van gamen op medici.

In de wetenschappelijke literatuur tekent zich een voorzichtige positieve trend af van game ervaring op laparoscopische vaardigheid (kijken en opereren door een kleine incisie). Dokters die veel intensieve 3d games spelen, maken minder fouten en leren sneller op een laparoscopische simulator. Dokters zonder game ervaring, die een periode intensief half life 2 spelen, lijken na de game oefenperiode ook sneller en vaardiger op de laparoscopische simulator. 

Kun je dat alleen door serieuze games die daar speciaal voor gemaakt zijn of zouden je motorische vaardigheden ook beter kunnen worden door een potje Call of Duty?

Die specifieke vraag hebben we nog niet onderzocht. Er is zeer voorzichtig bewijs voor de positieve effecten van games als Call of Duty op laparoscopische vaardigheid. Wij hopen dat onze game, die je bestuurt met de bewegingen van laparoscopisch opereren en die zorgvuldig de moeilijkheidsgraad van die bewegingen opvoert, een nog groter effect heeft op laparoscopische vaardigheden van de gebruiker.

Kun je iets vertellen over de game waar jij het meest trots op bent?

Dat het meer dan een proof of concept is. Dat je een Nintendo Wii U kunt kopen, de game kunt downloaden in de E-store van Nintendo en het kunt spelen. En dat je het kunt spelen als gewone consument met de normale gamepad van de Wii U en dat een chirurg het kan spelen met de speciale controller voor chirurgen.
En: voor zover ik weet is Underground de enige Serious Game met een Metacritic score. Het gemiddelde van 13 doorgewinterde entertainmentgamereviewers is 6,7. Daar ben ik heel trots op.

In reguliere games gaat het vaak om de relatie tussen uitdaging en beloning. Is dat in games die je “voor het werk speelt” gelijk?

In een goede game "voor het werk" is dat één van de zaken die je goed moet doen. Grendel Games, de maker van het spel, is daar in geslaagd, wat mij betreft.

Hoe belangrijk zijn dingen als aantrekkelijke graphics en spannende levels in serieuze games?

Graphics zijn belangrijk, maar niet per se doorslaggevend. Het gaat uiteindelijk of het spel leuk is. Een game wordt spannend/ leuk als je de speler uitdaagt. Niet te veel, want dan raakt de speler gefrustreerd. En niet te weinig, want dan verveelt de speler zich. Die balans slaan is erg moeilijk. Dat is het ambacht van een bedrijf als Grendel Games.

Jij bevindt je in de wereld van de serieuze games: is dat een onontgonnen gebied of zijn er al veel partijen mee bezig?

Er zijn veel partijen mee bezig, maar er zijn maar een handvol partijen die het middel inzetten op een manier die er toe doet. Stapje voor stapje komen we er achter wanneer het zin heeft om elementen uit games in te zetten voor serieuze doeleinden. Het is een middel, geen panacee.

Denk je dat de rol van games belangrijker wordt de komende jaren?

Van entertainment games in ieder geval. Dat is een industrie die nog steeds enorm groeit. Binnen serious games hoop ik dat er meer initiatieven zoals Eyewire en Foldit gaan ontstaan. Van het saaie deel van onderzoek maken deze initiatieven een spel, zoals het inkleuren van neuronen en dendrieten in miljoenen plakjes hersenen. Zo helpen tienduizenden spelers de wetenschap door het in kaart brengen van het connectoom van de retina of het vouwen van eiwitten. Een soort "game-based science crowdsoursing"

Jetse Goris is onderwijskundige bij het UMCG Wenckebach Instituut (opleidingsinstituut) en werkt op het snijvlak van technologie en onderwijs. Hij vertelt ons of je beter wordt in je werk door te gamen.